Tomgang og tidlige leveringer

Er du én af dem, der på en mere eller mindre positiv måde har stiftet bekendtskab med én af vores lastbiler? Vi er klar over, at vi ikke altid er lige populære – især ikke, når vi holder i tomgang eller når vi besøger vores kunder tidligt om morgenen. Nedenfor kan du læse mere om, hvorfor vi gør, som vi gør, når vi leverer til hospitaler, restauranter, børnehaver, kantiner, cafeer, plejehjem og lignende i dit nærområde.

Hvorfor holder jeres lastbiler i tomgang?

Vi får løbende henvendelser fra personer, der undrer sig over, at vores lastbiler holder i tomgang under vores leveringer. Det forstår vi godt, men der er faktisk en god forklaring. Som leverandør af fødevarer er vi underlagt en række meget restriktive temperaturregler. Disse regler kræver, at vi har vores kølemaskiner i drift under hele vores transportflow, hvorfor vi er nødt til at holde i tomgang.  

Pt. er størstedelen af vores lastbiler nemlig opbygget således, at kølemaskinen drives ved hjælp af lastbilens motor. Derfor er lastbilen nødt til at stå i tomgang under vores leveringer. Umiddelbart lyder det som en uhensigtsmæssig løsning i forhold til miljøet, men da disse lastbiler blev indkøbt, var denne løsning faktisk meget hensigtsmæssig i forhold til miljøet. Det skyldes, at partikelfiltrene på lastbilernes motor på daværende tidspunkt var langt mere effektive end partikelfiltrene på kølemaskiner med ekstern motor.

Vi er fuldstændig klar over, at der i dag findes løsninger, som er langt mere miljøvenlige, men – for at være helt ærlige – tager det altså et stykke tid, før vi får udskiftet alle vores mere end 300 lastbiler til mere miljøvenlige udgaver. Dét kan du læse mere om nedenfor. 

Hvorfor leverer I så tidligt, som I gør?

Vores kunder fastsætter selv deres ønskede leveringstidspunkter, som vi er kontraktligt forpligtede til at overholde. En lang række af vores kunder ønsker at få deres varer leveret så tidligt som muligt, så varerne står klar, når de møder på arbejde og skal bruge dem. På den måde kan nogle nå at lave morgenmaden, så den er klar, når de første børn bliver afleveret i børnehaven, mens andre kan nå at forberede brunchen, før deres morgenfriske gæster ankommer.

Vi forstår godt, at det ikke er sjovt at blive vækket af én af vores lastbiler, og vi gør som udgangspunkt alt, hvad vi kan for at mindske de gener, der kan være forbundet med vores leveringer.

En mere miljøvenlig og støjsvag fremtid

I Hørkram arbejder vi meget for at gøre vores virksomhed grønnere, og vi er fuldt ud bevidste om, at vores logistik er en belastning for miljøet. I forbindelse med vores grønne omstilling har vi længe ønsket at investere i eldrevne lastbiler, men har i lang tid været begrænsede af den teknologiske udvikling. Dette skyldes, at vores lastbiler kører med både køl og frost, hvilket er meget energikrævende. 

Mens vi med spænding fulgte med i den teknologiske udvikling, tog vi en række andre initiativer for at gøre vores transport grønnere. I en periode investerede vi udelukkende i hybridlastbiler. Vores hybridflåde tæller 21 lastbiler. På grund af den teknologiske udvikling investerer vi dog ikke længere i hybridlastbiler. 

Undervejs er vi også begyndt at investere i lastbiler med CO2-køling. Den CO2, der anvendes til kølingen, er genanvendt CO2, der opsamles som et restprodukt fra industriprocesser. Der udledes således ikke ny CO2 ved brugen i vores kølemaskiner. CO2-kølingen har desuden den fordel, at selve kølingen er støjsvag, og at vi med denne køling kan slukke lastbilens motor under vores leveringer.

Endelig er teknologien nu kommet så langt, at vi kan få eldrevne lastbiler, der opfylder vores behov. Den første eldrevne Hørkram-lastbil leveredes i maj 2024, og den får i løbet af 2024 selskab af yderligere 24 ellastbiler. Med disse lastbiler kan vi levere støjsvagt og emissionsfrit til en række af vores kunder. Planen er, at vi fremadrettet investerer i endnu flere eldrevne lastbiler.